Biblioteken kan vara egenutgivarens bästa vän när det gäller att få sina böcker spridda och lästa. Genom att, tillsammans med en ifylld blankett nedladdad från BTJ:s hemsida, på egen bekostnad skicka in två exemplar till BTJ (tidigare Bibliotekstjänst) ges chansen att få ett lektörsutlåtande och komma med i det häfte som varannan vecka skickas ut till biblioteken och ur vilka de flesta urvalen görs.

Det brukar ta två månader från det att man skickat böckerna till BTJ tills de dyker upp i häftet, även om jag hört skräckexempel på över ett halvår. När tre månader hade gått utan att min senaste bok, en kåserisamling om katten Cayenne, dök upp i häftet, ringde jag upp BTJ och frågade vad som hänt.

Beskedet var intressant och jag fick lite information om hur urvalsprocessen faktiskt går till.

Den sker nästan uteslutande utifrån hur förra boken sålde. Om deras siffror (som inte alltid stämmer överens med förlagets) visar på under hundra sålda exemplar är det mycket svårt att få nästa bok recenserad.

I mitt fall gav jag ut två pocketböcker (tidigare utgivna som inbundna) i våras. Den ena sålde några enstaka exemplar till biblioteken, den andra sålde inte alls. Den kom inte med i häftet och det var först efter åtskilliga påtryckningar den ens blev sökbar i BTJ:s webbshop, varför chansen att något bibliotek skulle hitta den var rätt liten.

Så när min kåserisamling landade på deras bord kollade de i statistiken och lade boken åt sidan. Utan att ta ställning till om boken i fråga skulle kunna vara ”av intresse för BTJ:s kunder” som det står på deras hemsida.

Det är en väldigt underlig inställning, tycker jag. Säg att man byter genre totalt. Ger ut en diktsamling som säljer till åtta bibliotek. Och därefter blir LCHF-frälst och ger ut en kokbok. Ska loppet vara kört för tid och evighet på grund av den där osäljbara diktsamlingen?

Chansen att bli recenserad är lite större om boken ingår i en serie. Det ges inga garantier, men vissa överväganden görs. I synnerhet om de tidigare böckerna har fått goda omdömen av BTJ-lektören.

Om man inte är nöjd med lektörens omdöme går det att begära en ny recension. Så gjorde två kollegor. BTJ:s lektörer har ett strikt utformat PM att utgå från, och ibland uppfyller deras omdöme inte kraven. I de aktuella fallen insåg BTJ att de gjort fel och gav böckerna till andra lektörer.

En annan kollega fick BTJ att omvärdera sitt beslut att inte recensera en bok, på grund av att de ansåg att den förra var undermålig. Det hade inte varit fel om de hade bläddrat i den nya innan de tog sitt refuseringsbeslut, för när lektören sagt sitt var det ett positivt omdöme.

BTJ meddelar aldrig om en bok inte blir antagen för recension. Till och med de allra flesta bokförlagen slänger iväg ett mejl när de refuserar ett manus, så det borde även BTJ klara.

När någon aktör blir för dominant brukar det komma uppstickare och utbrytare. BTJ:s makt är skrämmande stor, så nog vore det bra om de fick lite konkurrens. Till dess är tipset att be alla i bekantskapskretsen att fråga efter ens bok på biblioteket. Då händer det att de köps in.

Tagged with:
 

16 Responses to BTJ:s tuffare urval drabbar egenutgivare

  1. Kim M Kimselius skriver:

    Bra inlägg! Sprider vidare!
    Kram Kim

  2. Helena skriver:

    Jag (egentligen min hund) gav ut en bok i våras ”Mitt liv som svamphund”. Den har sålt i ca 200 ex vilket jag är mycket nöjd med. Försökte med mitt lokala bibliotek. Tog med boken, de tittade, bläddrade, berömde. Men så……………jaså är den utgiven via Books on demand. Nej tack, då är det inget för oss! Vi köper bara in böcker från ETABLERADE förlag och BoD ger inget seriöst intryck!!!
    Bläää!

    • Hej Helena

      Först och främst gratulera Sigge till boken! Se till att ge honom ett hundben och hälsa från mig. Verkligen tråkigt med biblioteket. Du är tyvärr inte den första som jag har hört som har samma erfarenhet :-(. Man kan ju tycka att åtminstone det lokala biblioteket skulle ta in boken till sin samling av lokala författare.

      Det är också trist att inte boken bedöms utifrån sina egna kvalitéer utan bara utifrån förlagsnamnet.

      • Helena skriver:

        Ja trist är det. Men nu har jag nästa bok i huvudet, kanske blir den klar under vintern sen är ju frågan var den ska ut. Nya försök med biblioteken väntar då.
        Sigge hälsar att han smällt i sej ett grisöra.

    • Annika Bengtsson skriver:

      Usch vilken trist inställning ditt lokala bibliotek har! Undrar hur länge vi ska behöva dras med förutfattade meningar om att egenutgivna böcker per automatik är fula och dåliga.
      Men grattis till den finfina försäljningen!

  3. Helt galet, kan bara hålla med!
    Det vore bättre att bibioteken letade efter annat än mainstream!

    • Å ena sidan är jag glad att mitt lokala bibliotek köper in en del omtalade topplisteböcker så jag kan spana in dem utan att själv köpa dem, å andra sidan är ju inte bibliotekens uppgift att bidra till likriktningen och spä på topplistehysterin. I den bästa av världar önskar jag att biblioteken köper in både ock. Men då behöver de en leverantör som serverar dem inköpstips från HELA marknaden. Topplisteböckerna hör nog bibliotekarierna talas om ändå med eller utan lektörsutlåtanden som hjälp. Vi får hoppas att antingen BTJ ändrar inställning och återgår till att bedöma samtliga böcker, eller att de får konkurrens från en aktör som gör det.

  4. Anita skriver:

    NÄ NU È DÈ NOG DAX Å SLUTA BETALA BIBLIOTEKSSKATTEN!!!

  5. Sune Axelsson skriver:

    Inlägget om BTJ:s negligering av böcker som inte säljer bra stämmer inte med min egen erfarenhet. Alla mina fem böcker varav tre diktsamlingar, har alla recenserats och ingen diktsamling har hittills sålts till hundra bibliotek, men flertalet till drygt tio.

    I min nya bok: BOKENS VÄG TILL LÄSAREN OCH BIBLIOTEKEN ISBN 978-91-977965-8-3) tar jag upp BTJ:s recensionstjänst och den viktiga roll den spelar som motvikt till kulturrecensionerna i de stora tidningarna som nästan helt är fokuserade på Bonnierförlagens och Norstedts utgivning. Egenutgivarnas produkter recenseras aldrig! Föreslår i boken att BTJ:s recensionstjänst ska få statlig kulturstöd så att deras bokval vid recensionerna inte påverkas av kommersiella faktorer. Deras kostnad för en recension och dess publicering är ju i dagens läge inte noll. Samtidigt som de ska konkurrera med Bonnierägda Adlibris om beställningarna från biblioteken.

    • Annika Bengtsson skriver:

      Vilken tur att du inte drabbats på samma sätt som jag. Mina romaner har blivit recenserade, men kvinnan på BTJ, som jag pratade med, klagade på att det finns alldeles för många egenutgivare och att de inte kan läsa allt de får in. Så det är bara att hålla tummarna när jag nu ska skicka in min nya roman, att de inte stirrar sig blinda på statistiken utan bedömer produkten individuellt.

  6. Sune Axelsson skriver:

    En trist utveckling är att biblioteken i allt större utsträckning överlåter åt BTJ och Adlibris att välja ut vilka böcker som ska köpas in. Tidigare var det bibliotekariernas uppgift, där de också vägde in litterär kvalitet och mindre vad som haussas upp på tidningarnas kultursidor med DN som ledande Bonnierlokomotiv.

    Adlibris började med något de kallar Profilinköp där de mest omtalade böckerna ingår i ett paket som inköpsförslag till biblioteken. Nu har också BTJ börjat ta efter.

    En jävssituation uppstår eftersom Bonnierförlagen ingår i samma koncern som bibliotekens bokleverantör Adlibris. Hur förlagsneutralt blir litteratururvalet till biblioteken då?

  7. Sune Axelsson skriver:

    Du har alldeles rätt Annika! Idag fick vårt förlag nej till recension av en diktsamling just med motiveringen att hans förra hade sålts i för få exemplar!

    Lyrik säljer generellt väldigt dåligt jämfört med kokböcker, upphaussad spänningslitteratur och chick lit.
    Med BTJ:s nya policy är lyriken utrotningshotad: ännu ett offer för kommersialismens härjningar.

    Lycka till med din nya roman Annika!

    • Annika Bengtsson skriver:

      Det är inte bara lyriken som är utrotningshotad, även om den är extra hårt drabbad. BTJ borde utsättas för konkurrens, deras makt är alldeles för stor och biblioteken är viktiga för författare som inte säljer så mycket i övrigt. Om fler nappar på modellen att Adlibris väljer blir det en fattigare litteraturvärld vi går till mötes.

  8. Staffan Öberg skriver:

    Hur viktigt är det att vara med på biblioteken? Alltså ur rent kommersiell synvinkel.

    • Annika Bengtsson skriver:

      Om man får en bra recension från BTJ kan man lätt sälja flera hundra böcker till biblioteken, vilket i sin tur gör att böckerna sprids till fler läsare än vad som annars vore fallet. Det kan ge positiva effekter när nästa bok kommer. Om man får riktigt många utlåningar ger det också ersättning, även om den är väldigt låg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


fem × = 10

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comments links could be nofollow free.